Els llacs de Fontargent, per Andorra
{mosimage}Tal com varem explicar a la ressenya del pic Negre d’Envalira, Andorra -tot i la forta agressió que ha patit el seu paisatge amb estacions d’esquí, carreteres i pistes, i malgrat la massificació que s’hi produeix, sobre tot els caps de setmana durant la temporada d’esquí-, és un país pirinenc amb bells paisatges: boscos, prats, llacs i alts cims. Aquesta excursió comença a Andorra, però el seu objectiu són els llacs de Fontargent, que es troben a l’Ariège (França). Hem de travessar, doncs, la frontera. El desnivell és relativament petit, per senda senyalitzada amb marques de pintura. És, doncs, una excursió relativament fàcil, però d’alta muntanya i amb uns magnífics panorames de llacs, pics, prats i flors.
Època recomanada: Juny i juliol. El passat dia de Sant Joan no hi havia neu, però sí moltes flors i temperatura relativament alta, tot i que al port fronterer hi feia prou vent i la temperatura era més baixa.
Viatge: C-32 fins a la sortida de Sant Boi. C-245. B-10. A-2. C-55 fins a Manresa. C-16C i C-16 fins passat el túnel del Cadí (peatge). C-162 i N-152 fins a Puigcerdà i Bourg-Madame. N20 fins a la desviació abans del túnel a la N320 per Porté-Puymorens i el port de Puymorens. N22 fins al Pas de la Casa i el port d’Envalira. CG-2 fins a Soldeu. Total, uns 220 km. Es poden estalviar alguns quilòmetres i temps utilitzant els túnels de peatge de Puymorens y d’Envalira.
{mosimage}Aproximació amb cotxe: Des de Soldeu, baixar per la CG-2 al llarg d’aproximadament 1’5 km fins a un revolt pronunciat a l’esquerra, on agafarem l’estreta carretera de la Vall d’Incles fins al pont de la Baladosa. Uns quants metres abans del pont trobarem els rètols indicadors d’excursions. Aparcar.
A peu: Des de l’aparcament (1.850 m), hem d’anar a agafar la senda del llac de l’Isla i del port d’Incles-Fontargent. La senda és al començament una mica dreta, però amenitzada pel riu i les cascades. Després, el pendent es fa més suau fins arribar a un replà (2.000 m, 35 min.) on conflueix el torrent que baixa de l’estany de l’Isla . Aquí trobem una bifurcació amb rètols indicadors. Seguim la direcció del port d’Incles i els estanys de Fontargent. De seguida, la senda es torna a endreçar força fins arribar al port (2.260 m, 1 h 30 min.), des d’on divisem els llacs. Baixem per la senda per arribar al primer llac, el més gran (2.160 m, 1 h. 50 min.). El vorejarem, sempre per senda. Prop de la banda Nord, girem cap a l’esquerra –Oest- per recórrer altres tres llacs. Tornem a la banda Nord del llac més gran on trobarem el més petit dels 5. La tornada es fa vorejant el llac gran per la mateixa senda de l’anada i seguint per la mateixa fins al punt de partida. Total sense comptar les aturades ni els recorreguts complementaris que puguem fer vorejant els llacs per buscar panorames (convé recrear-s’hi): 3 h 45 min.
Allotjaments: A més dels molts hotels i campings que hi ha per tota la vall del riu Valira, hi ha un camping i un terreny d’acampada a la bonica vall d’Incles. http://hotel-canillo-hotels.hotels-andorra.com/.
Refugi de muntanya: A Andorra hi ha una xarxa de refugis lliures no guardats propietat del Govern. N’hi ha un anomenat de Cabana Sorda, situat al costat de l’estany del mateix nom a 2.295 m. d’altitud. S’hi arriba girant cap a l’esquerra al trencall del replà al qual hem fet esment i, un altre cop, a l’esquerra en un segon trencall amb rètol indicador de “Cabana Sorda”.
Cartografia: Mapa excursionista “Andorra”, escala 1:40.000 de l’Editorial Alpina. “Carte de randonnées Cerdagne-Capcir”, núm. 8 de “Rando Edicions” de l‘”Institut Géographique Nacional” francès.
Meteorologia: www.meteocat.com
Nota: La realització de les excursions i ascensions descrites en aquesta columna poden tenir dificultats que cada persona ha de valorar segons la seva experiència i capacitat. Els horaris (que no inclouen les aturades), dificultats i traçats són estimacions.