La Coume d’Or (2.826 m) en Primavera
{mosimage}Ascensió d’alta muntanya fàcil per a persones amb certa pràctica i preparació, adequadament equipades. Els horaris són estimacions i no inclouen les aturades. A la primavera les condicions climàtiques en alta muntanya són molt variables i canviants d’uns anys a uns altres. Això fa necessària una bona informació meteorològica i nivològica, consultant el Servei Meteorològic de Catalunya (www.meteocat.com; 807 012 012). Per a aquesta excursió en primavera cal portar botes de muntanya, motxilla amb roba d’abric, barret, impermeable, aigua, menjar, ulleres de sol i crema solar. Són recomanables bastons d’esquí. Si hi ha molta neu, són útils les raquetes de neu i els “guetres”. Recordem que a les excursions de muntanya, en general, cal portar una petita farmaciola.
Domini mineral i praderies Aquesta excursió se situa en una zona sense arbres, amb roques predominantment esquistoses, pissarres ferruginoses, amb amples zones cobertes de praderies que es coloren de flors al final de la primavera i començament de l’estiu. Les perspectives són amples i llunyanes.
{mosimage}
- Època recomenada: Des de mitjan maig a mitjan juliol, depenent de l’avançament de la fusió de la neu i de les vostres preferències per la neu o per les praderies verdes i florides.
- Viatge: C-32 fins a la sortida de Sant Boi. C-245. B-10. A-2. C-55 fins a Manresa. C-16C i C-16 fins passat el túnel del Cadí (peatge). C-162 i N-152 fins a Puigcerdà i Bourg-Madame. N20 fins a la desviació abans del túnel a la N320 per Porté-Puymorens fins al port de Puymorens.
- Aproximació amb cotxe: Des del port de Puymorens (1.920 m), sortir per una pista que entra cap al NE per la Coma d’en Garcia. Es pot arribar amb turisme fins a un dic a 2.142 m i amb 4×4 o amb experiència en pistes fins als 2.250 m, on acaba la pista.
- A peu: Agafar una senda que surt uns 100 m abans del final de pista i puja cap a l’ENE prop del torrent. Arribem a un replà a uns 2.400 m en uns 35 minuts. Continuem cap a l’ENE fins a la Portella d’en Garcia (2.540 m, 1 h). Tenim davant nostre els pics de la Coume d’Or i Pedrós. Baixem uns 80 m cap a l’Est fins trobar l’estany de Coume d’Or, que deixem a la dreta i seguim cap a l’Est per un pendent bastant dret, que es fa més suau als 2.600 m. La senda gira suaument cap al NE i ens porta per un pronunciat pendent fins al cim de la Coume d’Or (2.826 m). Magnífic panorama en totes direccions, especialment cap a l’Est amb el llac de Lanoux i el pic Carlit al fons.
- Temps total entre pujada i baixada (sense comptar les aturades): de 4.30 a 5 h.
- Allotjaments: Hotels al Pas de la Casa (www.guiapas.ad/cat/comershotels/hotelsinfo/index.html), al col de Puymorens (www.bonkm.com/france/hebergement-france-reservations.php?echos=34068#34068), a Porté-Puymorens (Tel/Fax: 04 68 04 95 44, www.porte-puymorens.net/index02.htm) i a Porta (www.equi-libre.fr). Diversos campings per la vall de Carol.
- Cartografia: “Carte de randonnées Cerdagne-Capcir” núm. 8 de “Rando Editions” de l‘”Institut Géographique National” francès.