Consells en relació als robatoris interior de vehicles
Quan el vehicle estigui estacionat:
– No deixeu res de valor dins el vehicle.
– Procureu que els altaveus, els equips de música i de navegació GPS estiguin ocults. Si podeu, emporteu-vos-els.
– Intenteu estacionar en llocs il·luminats.
– Connecteu l’alarma si en disposeu, si no és així, no està de més que n’instal·leu una.
– Si veieu alguna persona al voltant dels vehicles en actitud sospitosa, truqueu d’immediat al 088.
– En cas que trobeu algun cotxe forçat, no toqueu res i truqueu al 088
– Cada vegada que sortiu del vehicle, fins i tot quan vulgueu posar benzina o hagueu sofert un petit cop, traieu la clau del contacte, deixeu el volant bloquejat i tanqueu bé les portes.
– Si entreu en un lloc públic, no deixeu mai les claus a la barra d'un bar, al taulell d'una botiga o en altres llocs semblants.
Quan el vehicle estigui en moviment:
– Quan circuleu per ciutat, mantingueu totes les portes bloquejades, de manera que no es puguin obrir des de l'exterior.
– No obriu del tot les finestres.
– No porteu la bossa de mà al seient de l’acompanyant o als seients del darrere, és una temptació per a molts lladres.
Hi ha un altre tipus de fet delictiu anomenat “pisteros” relacionat amb els furts del contingut dels vehicles que estan en moviment i els furts o robatoris dels propis vehicles, sobretot en vies de circulació ràpides (autovies o autopistes) i les zones de descans o benzineres, aprofitant el descuit de les víctimes.
Els autors del fet acostumen a ser persones d’origen sudamericà que actuen en grups formats per quatre persones i tenen dues modalitats diferents d’actuació:
1. Normalment utilitzen dos turismes: un dels turismes circula davant del vehicle que volen sostreure i l’altra uns metres més al darrere. En un moment idoni, el vehicle que circula davant frena en sec provocant que el vehicle de la víctima s’aturi també. En aquest moment, el vehicle del darrere s’atura al costat del de la víctima i baixa un individu que obliga el conductor a baixar. Tot seguit, marxen del lloc els tres vehicles a gran velocitat.
2. En aquest cas els autors del fet donen un fals avís al conductor manifestant que té la roda punxada o que del vehicle surt foc. Un cop el vehicle s’ha aturat i una vegada que el conductor ha baixat, li sostreuen el vehicle o els objectes de valor que hi pugui haver a l’ interior.
Els vehicles que utilitzen per cometre els robatoris són turismes de gamma alta, principalment BMW i AUDI, sense descartar-ne altres com VOLKSWAGEN GOLF o LEXUS. Una característica comú és que són vehicles de cinc portes, ja que els individus que sostreuen els vehicles o els objectes de les víctimes, surten del vehicle per les portes posteriors.
Les víctimes són principalment turistes que poden viatjar amb gran quantitat de diners en efectiu, objectes electrònics (ordinadors portàtils, càmeres digitals…) i joies.
Sempre que es vegi implicat en un fet delictiu, truqui al 088