Les elèctriques ens han portat un nou caos
{mosimage}A principis d’aquest mes, bona part de Catalunya va viure una situació excepcional amb importants nevades i greus conseqüències, especialment a comarques gironines, per la manca de subministrament elèctric per a persones, administracions i empreses.
La situació viscuda és incomprensible i una presa de pel de les elèctriques. La situació no és nova, hi ha precedents -com la nevada de 2002 i l’apagada de l’estiu de 2007- que ja van posar de manifest la debilitat de la xarxa elèctrica i la manca de manteniment de la mateixa. Per què s’ha tornat a produir l’apagada? És una evidència que la privatització del servei, menys inversions i menys personal, és el que ha portat al caos elèctric viscut. Ja que el que mou Fecsa-Endesa és com aconseguir més beneficis privats d’un servei públic bàsic. Són molt il.lustratives algunes dades dels grans beneficis obtinguts per Endesa i les retallades en les inversions previstes:
Endesa va obtenir l’any 2008 uns beneficis de 7.169 milions d’euros.
El Pla estratègic d’Inversions d’Endesa 2008-2012, després de la compra per la italiana ENEL, s’ha reduït un 45%.
El resultat net d’explotació ha crescut en 7.228 milions d’euros, un 5% respecte 2008. Tot i així, la inversió en distribució ha disminuït un 20% el 2009.
El rebut de la llum s’ha encarit el triple que l´IPC el últims 4 anys.
Les tasques d’enginyeria, construcció i manteniment d’Endesa s’han externalitzat en la seva totalitat. El servei d’averies ho està en un 60%. El Consell d’Administració de desembre passat va acordar reduir la plantilla a Catalunya un 40%, pel que fa al servei de distribució. La retallada de costos també ha comportat deficiències en el material tècnic i a la inexistència de magatzem de subministres i, per tant, de stocks de reserva.
Aquesta situació d’un servei públic bàsic no pot continuar així, per això calen mesures per a canviar aquesta irresponsable actitud d’Endesa: cal estudiar la participació de la Generalitat al Consell d’Administració d’Endesa, donat que subministra un servei bàsic i per a poder garantir un control efectiu i eficaç de la gestió. Controlar les obligacions de l’empresa i seguiment de les inversions compromeses. Exigir les plantilles necessàries per a garantir la qualitat d´aquest servei bàsic i incrementar les inspeccions de Treball, donat que es subcontractant serveis a un preu més baix i aquestes empreses han presentat ERO’s i acomiadat treballadors. Exigir les indemnitzacions les elèctriques per a persones, administracions i empreses, en funció del dany que han generat.
Jordi Miralles i Conte
Coordinador general d’EUiA i diputat
jordi.miralles@parlament.cat