L’anticicló i el govern Mas
{mosimage}He de confessar que el passat dilluns, 7 de febrer, vaig viure una sensació còmica alhora d’agafar l’autovia de Castelldefels. El trajecte en cotxe fet, de la nostra ciutat fins a Barcelona, donava més la sensació de veure un gag de Polònia que de viure un fet real a Catalunya: uns senyals de trànsit de 80 km/h substituïts per uns altres per poder anar a més velocitat, però mantenint els 80; senyals lluminosos nous, però que no funcionaven bé i un anticicló –que CiU el volia tenir sota control polític- que posava en ridícul el govern Mas.
En la col·laboració del mes de gener, en aquest mateix espai Des de la Ciutadella, deia que amb els resultats de les eleccions del 28-N “els conservadors ja són aquí, ha començat un procés de retorn de les velles polítiques i de retallades socials. El nou govern de Mas és el dels poderosos que l’acompanyen des de lobbies econòmics i mediàtics”. Doncs bé, ara puc afegir que amb l’ajornament de la retirada dels 80 km/h i amb aquesta nova xarlotada del conseller Felip Puig, el govern de Mas és el dels desorientats i de la improvisació.
La situació que hem viscut ha estat patètica. És ridícul i penós que el Govern pretengui que el temps sigui una variable que pot estar sota control polític, quina bestiesa. Aquesta actitud irresponsable té greus conseqüències per al medi ambient, la salut, la qualitat de vida i la seguretat a Castelldefels i a les zones de velocitat variable.
Des d’un punt de vista científic, és evident que en una situació anticiclònica existeix una major concentració de gasos contaminants. Però també és cert que a Catalunya més d’un 60% dels dies de l’any estan associats a aquesta situació meteorològica, de manera més o menys intensa. D’altra banda, cal afegir –a les condicions climatològiques descrites abans- que a Catalunya plou una mitjana d’uns 90 dies l’any (uns dies que, evidentment, s’ha de limitar la velocitat).
Tenint en compte aquestes dades. Quin serà el criteri del govern a l’hora d’establir els límits de velocitat a l’autopista i autovia de Castelldefels i a les altres zones de velocitat variable?
La veritat és que el govern convergent ha mostrat la contradicció de posar per endavant una promesa electoral, sense cap fonament, a les evidències científiques i opinions dels experts. Aquest anticicló de febrer ha demostrat que en el si del Govern Mas es viu una gran borrasca i que qui porta el timó no ha estat a l’alçada de la situació. Aquesta desorientació del Govern, més el ressentiment del conseller Felip Puig, pot tenir conseqüències negatives per a la salut, la qualitat de vida, el medi ambient i la seguretat.
Jordi Miralles i Conte
Coordinador general d’EUiA i diputat
jordi.miralles@parlament.cat