L’alta contaminació atmosfèrica, que les darreres setmanes ha afectat el Baix Llobregat i municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona, va portar a la Generalitat de Catalunya ha activar el protocol de protecció de riscos per a la salut de centenars de milers de persones.
Unes de les recomanacions promogudes pel govern de Convergència i Unió (CiU), per a no agreujar els alts nivells de contaminació, van ser moderar la velocitat i utilitzar el transport públic. És a dir, amb aquestes recomanacions el govern Mas reconeix que més velocitat i menys transport públic, és perjudicial per a la salut. El govern de la Generalitat va activar la limitació de velocitat per contribuir a la reducció de la contaminació i els seus efectes negatius per a les malalties respiratòries i cardiovasculars.
Un reconeixement que, lamentablement, arriba tard. És bon moment per recordar que Felip Puig l’any 2011, com a conseller d’Interior, posava fi a la limitació de la velocitat a 80 a les vies ràpides de Castelldefels, Baix Llobregat i més zones del país. Una decisió partidista, i de revenja contra decisions del Govern catalanista i d’esquerres, que no tenien cap fonament científic i menyspreava l’opinió dels experts. Una mala decisió que, també, va ser aplaudida pels lobbys del sector de l’automoció.
Quan es produeixen aquest tipus de situacions meteorològiques, com les viscudes aquestes setmanes i amb conseqüències negatives per a la salut de les persones, cal recordar que aquesta situacions meteorològiques són presents periòdicament a l’àrea metropolitana. Al més de febrer de 2011 escrivia a l’article L’anticicló i el govern Mas, en aquest mateix espai: “Des d’un punt de vista científic, és evident que en una situació anticiclònica hi ha una major concentració de gasos contaminants. Però també és cert que a Catalunya més d’un 60% dels dies de l’any estan associats a aquesta situació meteorològica de manera més o menys intensa. D’altra banda, cal afegir –a les condicions climatològiques descrites abans- que a Catalunya plou una mitjana d’uns 90 dies l’any (uns dies que, evidentment, s’ha de limitar la velocitat)”.
L’any 2006 Felip Puig deia: “És una presa de pèl limitar a 80 km/h per la contaminació”; i l’any 2009 Ramon Espadaler també deia: “No s’ha demostrat la relació entre velocitat i contaminació”. Tots dos, actualment, són consellers del govern Mas. Un govern que, ara sí, limita la velocitat –malgrat les irresponsables paraules dels dirigents de CiU- perquè augmenta la contaminació i és negatiu per a la salut, la qualitat de vida, el medi ambient i la seguretat.
Aprofito aquest espai per a desitjar a tots els lectors i lectores de La Voz unes bones festes i un millor any 2014.