Dir-ho és una obvietat. Però el fet que sigui tan i tan evident no significa que molts càrrecs públics actuïn de la forma que correspon a les responsabilitats pròpies de la dignitat associada a les seves funcions. La prova més evident de totes la trobem en la quantitat de persones que, des de membres de la Casa Reial fins a simples regidors d’ajuntaments, han estat imputats, és a dir, citats a declarar per diferents jutjats en relació amb determinades actuacions.
És ben cert que hi ha més polítics honestos i que compleixen amb les obligacions pròpies dels seus càrrecs que no pas dels altres, dels que vulneren la legalitat vigent i fins i tot els principis ètics i morals que haurien d’observar en l’exercici del seu acte de servei a la ciutadania. Però sempre ens crida molt més l’atenció el fet que un alcalde, posem per cas, hagi de personar-se davant un jutge per aclarir si va o no participar en un il·lícit acte civil o penal, que tots aquells, que en són moltíssims més, que observen una conducta irreprotxable.
Les xifres parlen per si mateixes. Avui en dia, a Catalunya hi ha 944 alcaldes i 8.441 regidors, uns a l’equip de govern i altres a l’oposició. El percentatge dels que han hagut de comparèixer davant la justícia és molt i molt petit. No obstant això, es pot entendre perfectament que crida molt més l’atenció que un mitjà de comunicació ens posi al davant casos com Gürtel, els ERE d’Andalusia, Palau o Nóos, que no pas una informació on es digui que més d’un 90 per cent dels càrrecs públics estan allunyats de tota sospita.
Tot i així, seria un error referir-nos als casos que requereixen intervenció judicial i deixar de banda altres tipus de responsabilitats aparentment menors però igualment assumides. I per posar un exemple proper, n’hi ha prou amb recordar que, com a conseqüència d’una moció debatuda al Ple Municipal del proppassat 30 de gener, es va acordar, mitjançant votació de tots els regidors, que Ràdio Castelldefels no s’instal·laria a l’espai de l’antiga Llibreria Canillo de la Biblioteca Central. Dues setmanes després, l’equip de Govern anunciava a El Castell que l’emissora es traslladarà justament allà. Oi que això no és ètic ni moral?