L’àrea metropolitana tindrà una única tarifa: l’1 de gener de 2019 entra en vigor la tarifa plana metropolitana de transport públic, que permetrà moure’s entre tots els municipis de la Metròpolis Barcelona al preu d’una zona tarifària.
Viatjar en transport públic entre Castelldefelsi els municipis metropolitansdel Baix Llobregat que formen part de la segona corona tarifària, pot arribar a costar la meitat a partir del 2019. La tarifa plana metropolitana de transport també abastarà 12 municipis del Baix Llobregat i 6 del Vallès Occidental que, tot i estar dinsl’àrea metropolitana, formen part de la segona corona tarifària.
Estalvi de fins a un 50%
A partir de gener, ja no serà necessari comprar un títol de transport de dues zones per anar de Castelldefels a Sant Vicenç dels Hortso Begues, per exemple, o per fer d’altres viatges interns dins l’àmbit de l’àrea metropolitana. Serà suficientamb un títol d’una zona. Per exemple, amb la T-10 d’una zona, que costa 10,20 euros (segons tarifes 2018) en comptes dels 20,10 que costa per a dues zones. En aquest cas, l’estalvi serà del 49%.I si es tracta de la T-Trimestre o la T-Jove, l’estalvi serà d’un 26%.
Els municipis més propers a Castelldefels que s’integraran a la tarifa plana metropolitana són Begues, Cervelló, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Pallejà, La Palma de Cervelló, El Papiol, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló i Torrelles, tots ells del Baix Llobregat. El nou sistema de tarifa plana impulsat per l’AMB, i aprovat per l’ATM, cobrirà així tota l’àrea metropolitana, els 36 municipis que la formen, i farà efectiva una reivindicació històrica dels veïns i alcaldes de les localitats de la metròpolis que pertanyen a la segona corona tarifària.
Així doncs, el proper gener, els gairebé 400.000 habitants d’aquests 18 municipis metropolitans de la segona corona i els 2,8 milions d’habitants dels municipis metropolitans de la primera corona podran viatjar pertota l’àrea metropolitana de Barcelona amb el títol d’una zona a un preu més econòmic.
La mesura “soluciona una situació anòmala”, ha explicat el director de Mobilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, perquè hi havia 18 municipis de l’àrea metropolitanatenien una tarifa diferent, “quan és incongruent perquè estan dins el continu de la metròpolis i tenen un transport de caràcter urbà”.
Per exemple, gràcies a la tarifa plana metropolitana, “el viatge entre Castelldefels i la UAB, sortirà més econòmic”
Reducció de l’ús del vehicle privat
Aconseguir el canvi d’hàbits dels ciutadans per tal de reduir l’ús del vehicle privat i, sobretot, lluitar contra la contaminació atmosfèrica és el principal objectiu de l’AMB amb aquesta nova mesura. Es calcula que es reduiran 2,8 milions de viatges en vehicle particular i s’aconseguirà un estalvi d’emissions de 9.500 tones de CO2, 30 tones de NOx i 1 tona de partícules fines. Unes 200.000 persones es veuen afectades cada dia per les cues en les hores punta als accessos de Barcelona. Això és tradueix en 52.000 hores perdudes i un malbaratament de 137 milions d’euros anuals, motius de pes per insistir en la lluita pel canvi d’hàbits.
La tarifa plana afectarà el bitllet senzill, la T-10 (inclosa la dels treballadors de l’aeroport), la T-50/30, la T-70/30, la T-Mes (inclosa la de les persones en atur), la T-Trimestre, la T-Jove, els títols per a famílies monoparentals i nombroses, la T-Dia, la T-aire i la T-esdeveniment.
És un acord històric. Amb aquesta tarifa plana metropolitana, amb preu d’una zona, iniciem un recorregut per fer més accessible el transport públic”
Antoni Poveda, vicepresident de mobilitat i transport de l’AMB